Wednesday, 30 January 2013

Stew Daging Aneka Sayuran

Assalamualaikum....Salam Sejahtera

Dah beli Majalah SAJI bulan Februari...? Cover 2 Masterchef..Ezani & Izyan. 
Edisi Februari ni semua citer tentang kentang. Syok jugak...

Saya suka sangat-sangat dgn Majalah SAJI..banyak info. Paling suka coretan Pengarangnya Noor Joha Ahmad. Mcm2 yang dia tulis. Banyak info. Majalah SAJI ni memang saya akan baca sampai habis. Tak rugi beli. Dah bertimbun2 kat rumah tu...sampai tak tau nak letak mana lagi dah. Tapi suami & anak2 cukup paham..dia org tak akan buang Majalah SAJI & RASA wpun majalah tu dah lama. Diaorg tau tu majalah kesayangan mama. Majalah lain, kalau nampak dah lama sikit, terus hantar pusat kitar semula. Anak2 sukalah..dapat duit masuk tabung. hehe

Bab resepi pulak..kalau ada yg menarik perhatian..saya akan cuba. Kalau tak der yg menarik..sekadar tengok2 jer.

Dalam edisi Februari ni, saya try masak Stew Daging Aneka Sayuran resepi Chef Zaidah Mohamad (m/s 61). 




Saya kalau masak lauk pauk memang jarang ikut resepi sepenuhnya. Org kata main campak2 dan agak2 jer...Resepi hanya sebagai panduan jer.
Tapi kalau buat kek, atau kuih..memang betul2 ikut resepi. Takut beb..takut tak jadi..hehehe

Stew ni sedapkan...lebih2 lagi kalau cicah ngan roti...umpppphhhh..!!



Stew Daging Aneka Sayuran
Resepi : Chef Zaidah Mohamad (SAJI Februari)

Bahan :

250g daging - potong dadu
1 sudu besar tepung gandum - salut daging
2 sudu besar mentega
1 sudu besar kicap masin
1/4 cawan tepung jagung 
(saya tak letak sebab tepung gandum pada daging tu dah buat kuah pekat)
2 helai daun bay
1 sudu kecil rosemary
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
garam secukup rasa

Sayuran :

2 batang lobak merah
3 biji kentang
1 batang saderi
2 labu bawang besar - potong baji

Cara :

* Gaul daging dgn tepung gandum. Panaskan mentega dan goreng daging sebentar
* Tambahkan air dan biarkan mendidih
* Masukkan 1/2 sayuran dan reneh atas api sederhana selama 1 jam
* Masukkan daun bay & rosemary
* Apabila daging sudah lembut, masukkan kicap cair dan tepung jagung, serbul lada hitam & garam.
* Tambahkan lebihan sayur dan biarkan selama 10 min. 
* Apabila sudah mendidih, tutup api dan boleh hidangkan.

4 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedap tu Sally...Peberet akak satu famili ni Sally.. :D

Boleh akak cuba nanti :D

Sally Rashid said...

Nur Hayati...resepi mudah. Senang disediakan untuk famili

Najihah Shafie said...

salam kenal akak :)
sedap stew daging ni kalau cicah roti..mmg ummpphhhh!!
hee, jemput singgah dapur sy juga ye.. :)

Sally Rashid said...

Najihah ..thanks sudi singgah