Wednesday, 19 December 2012

Kuih PUTERI AYU

Assalamualaikum..

Hari ni tayang kuih yang buat beberapa minggu yang lalu. Jgn mintak yer..sebab memang dah tak der... dah jadi baja..ahaks. 
Dek kerana kesibukan yg teramat sangat..sibuk dgn kerja2 kat pejabat..kat rumah pulak sibuk dgn anak2 dan sibuk dgn tepahan yg tak seberapa tuh..maka...tak ada masa nak update blog. Dengan yg demikian jugak...makin bertimbun2 lah gambar dalam simpanan yg menunggu untuk disiarkan..tetapi tak tahu bila..he he he

Kuih Puteri Ayu ni memang saya tak pernah buat sebelum ni. Kalau nak makan..tahu beli jer. Tapi paham2 jer lah kalau beli tu kan... ada yang kena dgn selera..ada yg hampehhh..

Alkisahnya ada sorang member ni..dia mengandung, teringin pulak nak makan kuih Puteri Ayu katanya. Saya garu2 jugak kepala yg tak der kutu ni..sebab tak pernah buat. Kesian punya pasal..nak tak nak..gugel sana sini cari resepi Puteri Ayu yang berkenan dimata. Maka terjumpa lah resepi kuih ni kat dapur Jintan Manis yg memang tersohor itu. Nampak gambar kuih dia pun memang berkenan sgt.

tak guna acuan Puteri Ayu pun tak per..tetap cantik, cun dan sedap..

Kul 4 pagi saya bangun menggodek kuih ni. Agak lambat jugak sebab nak minyakkan acaun dan tekan kelapa kat dalam acuan tu..ambik masa jugak tu. Seb baik bangun awal..kalau bangun lewat, memang tak buatlah jwbnya.. takut punch card merah gara2 buat kuih..hehe

Adunan kuih ni lebih kurang mcm adunan nak buat Apam Polkadot. Kena pukul sampai kembang dan likat. Wpun saya dah berkurun tak buat apam polkadot, tapi masih ingat lagi mcm mana rupa adunannya itu.

Yang paling saya risau tentang kuih ni..takut dia jadi keras bila sejuk. Tersangat2 lah risau. Sebab tu time pukul adunan tu..tengok betul2..takut tak cukup pukul. Kalau org dah expert..pejam mata pun boleh jadi kut..hehe

Dah lah risau pasal kuih takut keras..bab kelapa putihnya jugak menambahkan satu lagi kerisauan. Time bubuh garam..main agak2 jer..langsung tak rasa. Bila kuih dah siap..saya ambik sebijik makan..
Ermmmmmm..rasa mcm terlebih garamlah pulak..
Lantaklah..masin ker manis ker..kuih dah siap..tak boleh buat apa dah.
Masuk dalam pek kecik siap2..senang nak bagi2 kat jiran dan kawan2 kat opis termasuk mak buyung yg mengidam tuh. Tapi masa bagi tu saya bagi tau..TERLEBIH GARAM..hehe


Tapiiiiii..bila semua org dah makan..tak der pulak yg cakap terlebih garam. Semua kata sedap..mabeles..meletoppp...boleh jual dan sebagainya.
Erkkkk...ker lidah aku yg silap..?? 

Oklah..kalau sedap..mebeles & meletup.. maka dgn itu..kiranya saya dah lulus buat kuih Puteri Ayu dgn sekali cubaan sahaja. Alhamdulillah..

Nak resepi..?????
Jom tengok kat bawah. Copy paste jer dari dapur Jintan Manis.

Kuih Seri Ayu
Resepi Asal: rohaya1710@myresipi.com

Sumber : Bukan Sekadar Masakan (Jintan Manis)

Bahan-bahan ( 25 - 30 biji )

2 biji telur
1 cawan gula
2 cawan tepung gandum
1 cawan santan
1 sudukecil ovellete
1 sudukecil perisa pandan
pewarna hijau
kelapa putin + dgn sikit tepung ubi dan garam

( ros tambahkan 1 sudu kecil baking powder dan ayak bersama tepung gandum)

Cara-cara

1. pukul gula dan telur hingga kembang, masukkan ovellete dan pukul lg.
2. masukkan tepung, santan, perisa pandan dan pewarna, pukul lg hingga sebati
3. isikan kelapa putih dlm acuan, tekan sikit supaya mampat, tuangkan adunan dan kukus lebih kurang 7 minit.

Nota tambahan untuk menghasilkan puteri ayu yang gebu lembut.- ros@jintanmanis.com
-langkah yang paling penting masa pukul telur tu, ros pukul dulu telur hingga berbuih, baru ros masukkan gula, dan pukul lagi sampai betul-betul kembang, kemudian baru ros masukkan ovellete, bila masukkan ovalette tu pukul lagi sehingga ovelette tidak kelihtan dalam adunan, dan akhirnya baru masukkan bahan-bahan yan lain.

*Petua bagi puteri ayu senang dikeluarkan dari acuan- ros@jintanmanis.com*
1. pastikan acuan di sapu dengan minyak terlebih dahulu.
2. Pilih acuan yang tinggi sedikit dan permukaan dalam acuan puteri ayu berkilat, supaya senang dikeluarkan nanti. ( ros ade dua jenis acuan puteri ayu yang dalam nye tak berkilat dan yang berkilat, ternyata acuan yang dalamnye berkilat lebih senang digunakan).
3. Pastikan kelapa tu dimampatkan betul-betul ke dasar acuan, setelah siap dikukus terus keluarkan puteri ayu perlahan-lahan dari acuan.

14 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Ayu sungguh kuih puteri ayu ni.. warna hijau putih yang menaikan semangat utk memakan... hahaha...

Nak buat tak rajin lagi :D

Sally Rashid said...

Nur Hayati...buatlah time ada kerajinan..hehe

Rahel Rae said...

Rindunya nak makan kuih putri ayu...cantek putri ayu ni

Sharifah Nadzarah said...

lamanya sy tak buat kuih ni..peberet sy ni....terliur lak nengok..

Sally Rashid said...

Rahel..bosan jugak asyik makan kek ajer..sesekali kena buat kuih mcm ni..hehe

Sally Rashid said...

Sharifah... tengok ajer lah yer
dah lama habis.. :)

Norzie hany said...

Alahai comelnya kuih puteri ayu dia....kuih fav anak dara akak ni.

Cinta Sejati said...

assalamualaikum...trm ksh byk2 atas resepi2 yg dikongsi bersama..sy sdh mncuba bbrapa resepi dr page akk...mmg tak menghampakan...smoga ilmu yg dkongsi bersama mndapat berkat dan rahmat dr allah...

Anonymous said...

salam..saya baru siap buat puteri ayu u,bestnya..jdla..gebu..lmbut..cantik yg paling best sedapnya!!!anak saya makan dh 5 bijik kenyang kta dia..thks a lot ya u pnya resipi..kuih peberet i..

Anonymous said...

Xbtul ke x pyh guna baking powder.. ke terlupa type?

Kasihku Iminir said...

CANTIK DAN GEBU JE NAMPAK... AKAK MESTI NAK CUBA SEBAB ANAK2 SUKA SANGAT MKN... TQ YE...

Anonymous said...

Terima kasih diatas perkongsian resipi...memang menadi.anak2 suka sangat. Memang sedao..I like...

safizan abdullah said...

Best sgat ....tq..

Nurul Amnie said...

hak milik kekal lah konon!!abistu,share/post watpa?!