Thursday, 20 September 2012

HUMMINGBIRD CAKE

Bila saya post gambar kek ni kat FB saya, ada yg tanya..memang nama dia Hummingbird ker..??
Jawapannya..yer..itulah nama kek ni. Resepi kek ni saya ambik kat Joy of Baking..memang ni lah nama kek ni..
Hummingbird tu nama burung kecik yg suka bertenggek atas bunga tu kan..??
"Hummingbird Cake is such a lovely name for a cake. Although we do not know how it got its name, it does seem plausible that it may have something to do with how sugary rich this cake is - just like the nectar that Hummingbirds love to feed on. What we do know is that the recipe gained widespread popularity after it appeared in the February 1978 issue of Southern Living Magazine. We also know that the recipe was submitted by a Mrs. L. H. Wiggins of Greensboro North Carolina and consists of two layers of cake full of chopped pecans, crushed pineapple, and mashed bananas that are filled and frosted with a delicious cream cheese icing."



Saya buat kek ni untuk makan2 jer..buat pun 1/2 adunan jer sebab saya atau..kek yang sarat dgn pelbagai benda & kacang mcm ni anak2 saya tak berapa minat. Jadi, kalau makan pun hanya saya dan en. suami jer.

Mcm mana rasa kek ni..???
Ermmmm...bagi saya, kek ni adik beradik dgn Carrot Cake. Sebab semua bahan lebih kurang sama. Ada cinnamon, ada nenas, ada kacang, ada cream cheese. Yang beza cuma yg ni tak der carrot, tapi dia ada pisang cincang @ dadu. Kalau ikut tekak saya, Hummingbird ni lagi sedap daripada Carrot Kek sebab ada pisang tu. Bila makan, tergigit ketulan pisang yg ada dalam kek tu..sedap rasanya.



Gula pulak saya kurangkan sebab kalau tengok kat resepi tu gula dia mcm banyak jer..takut pulak nanti kena kencing manis...tu yang dikurangkan tuh..hehe. 
Kalau saya buat lagi kek ni pada masa-masa akan datang, saya akan lebihkan pisang dan kurangkan kacang. Sesuai dgn kehendak tekak saya.



HUMMINGBIRD CAKE
Resepi : Joy of Baking

1 cawan kacang pecan
3 cawan all purpose flour
2 cawan gula
1 sudu teh baking soda
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh serbuk kayu manis
3 biji telur saiz besar (pukul dgn garfu jer)
3/4 cawan minyak sayuran (saya guna Canola)
1 1/2 sudu teh esen vanilla
1 cawan nenas tin (cincang/dadukan)
2 cawan pisang lenyek (saya cincang jer)

Cara-cara:
Panaskan oven 180C.
Panggang kacang pecan lebih kurang 8 min sehingga sedikit keperangan. Biarkan sejuk dan cincang. (saya cincang kasar2)
Dalam mangkuk satukan tepung, gula, soda, garam & serbuk kayu manis. Sebatikan dgn senduk atau whisk je.
Dalam mangkuk yang lain, satukan telur, minyak sayuran, esen vanilla, nenas, pisang dan pecan cincang. Kacau sebati. 
Masukkan ke dalam adunan tepung. Kacau lagi sehingga sebati. Adunan ni agak berat & pekat.
Masukkan ke dalam loyang yang telah dialas dgn baking paper.
(Saya buat kek ni sebiji terus..kalau nak jadikan 2 layer kena bakar dalam 2 loyang yer..sebab kek ni susah nak potong disebabkan ada kacang dan nenas di dalamnya.)
Bakar 180C selama 45 min. Bila dah masak terus keluarkan dari oven dan sejukkan atas redai sebelum diletakkan frosting.


Pecan Cream Cheese Frosting

1/4 cawan ulsalted butter
227g cream cheese
3 2/3 cawan gula icing (rasa lah yer..ikut tekak masing2)
1 sudu teh esen vanilla
1/2 cawan kacang pecan cincang

Cara-cara :
Pukul butter & cream cheese sehingga lembut. 
Masukkan gula icing sedikit demi sedikit dan pukul sehingga sebati.
Masukkan esen vanilla dan kacang pecan cincang.
Sapukan pada setiap lapisan kek dan juga pada keseluruhan kek.
(saya tak buat mcm ni..sekadar untuk makan-makan, saya cuma taruk cream cheese kat atas kek yang dah di potong.)


1 comment:

Rohah said...

salam Sally,dah lama tak singgah sini..cantik pic blog tu..kek ni sekali pandang nampak sedap..jujur..bolehlah di cuba nti..