Monday, 24 September 2012

COKLAT CUPCAKES

AssaLaMuaLaIkum....

Minggu lepas Sabtu Ahad, memang cuti yang sungguh-sungguh santai. Tak der tempahan, cuma masak untuk keluarga dan uruskan anak-anak jer. 
Bila santai2 tu kan..kepala otak ligat fikir nak buat apa, nak masak apa.

Ada satu resepi coklat cupcakes ni dah berkurun dalam simpanan. Tapi tak pernah dicuba. Ambik kat mana pun dah tak ingat dah. Mintak ampun banyak2 kat tuan punya resepi..Mintak halal yer..saya dah cuba..memang sedap.
Lebih kurang jer dgn resepi kek coklat lain.



Kalau selalu saya buat kek coklat, saya kukus. Yang ni bakar punya. Alhamdulillah...cantik dan sedap.

Sebenarnya saya suka buat kek coklat sebab mudah. Tak payah nak keluarkan mixer bagai. Godek2 dgn senduk atau whisk pun jadi. Anak2 pun suka kek coklat. 

Krim hias kat atas kek tu saya guna white coklat buttercream. 


COKLAT CUPCAKES

1 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan gula
1/3 cawan mentega cair
1/2 cawan serbuk koko
1 sudu kecil soda bikarbonat (saya kurangkan lagi)
1 sudu kecil baking powder
1 biji telur
1/2 sudu kecil garam
1/2 cawan minyak sayuran
2 sudu kecil esen vanilla
1 cawan susu full cream (kotak)
1 sudu besar jus lemon (saya guna sunquick)
coklat chips secukupnya

Cara-cara :
Panaskan oven 180C
Ayak tepung bersama baking powder, soda, garam & serbuk koko.
Ketepikan
Pukul butter cair & gula dgn whisk sampai sebati. 
Kemudian masukkan telur, pukul sebati.
Masukkan esen vanilla, susu full cream, minyak sayur, jus lemon. Sebatikan.
Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan kacau pakai spatula atau senduk kayu sehingga sebati.
Masukkan ke dalam cup yang bersesuaian. Masukkan separuh cup jer.
Bakar selama 20 min atau sehingga masak.

WHITE COKLAT BUTTERCREAM

180g krimwell
100g butter
300g gula aising (boleh kurangkan)
120g white coklat

Cara-cara :
Cairkan white coklat secara double boiler.
Biarkan sejuk sebentar.
Pukul krimwell, butter & gula sehingga kembang dan putih.
Masukkan white coklat dan pukul sebati.

4 comments:

Qasey Honey said...

cun cc tu...Qh suka deco yg simple cmni...QH nk amik yer resepi buttercream tu...tq

Sally Rashid said...

Qasey Honey...silakan

Marsita yahya said...

Salam kenal Sally,
cute muffin macam tuan dia gak..

http://my-mintroom.blogspot.com/

Sally Rashid said...

Marsita Yahya..terima kasih sudi singgah