Wednesday, 13 June 2012

KEK PISANG COKLAT RICE


Assalamualaikum...

Kek Pisang lagi...??? Yer lah..Kek Pisang kan tak jemu dimakan..dimana saja..bila2 masa..hehe

Ni hasil kul 4 pagi tadi... Daripada semalam tekak duk rasa-rasa nak makan Kek Pisang. Apalagi, beli pisang..kita buat kek.



Sajer jer nak try2 resepi yang lain pulak..selalu duk guna resepi yang sama pun boring gak. 

Ni resepi dari JintanManis. Saya tambah sikit, letak coklat rice dan tabur kacang kat atasnya.

Sedap...paling sedap bahagian atas yang garing tuh. Tambah pulak ada kacang..ermmmm.








KEK PISANG COKLAT RICE
Resepi asal : Jintan Manis

2 cwn tepung gandum
1 s/k baking powder
1 s/k soda bikarbonat 
1 cawan gula
3 biji pisang yang telak dilenyek
1/2 cawan minyak masak

esen vanila
2 biji telur

1/2 sudu teh ovalette (saya tambah)
1 sudu besar coklat rice (saya tambah)
badam cincang

caranya:

1. Ayak tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder, gliss acuan kek dan panaskan oven 180darjah.


2. Kemudian, putar telur dan gula hingga kembang, kemudian masukkan ovalette, pukul lagi hingga kembang. Masukkan esen vanila dan pisang, putar lagi dan kemudian masukkan tepung. Masukkan coklat rice dan kacau sebati

3.Akhir sekali baru masukkan minyak masak dan kacau sebati dgn spatula, selepas itu masukkan dalam acuan kek, tabur badam cincang dan  bakar pada suhu 180 darjah selama 40 minit atau satu jam.  

4. Setelah siap dibakar, keluarkan dari acuan dan sejukkan atas redai, sedia untuk dihidangkan, selamat mencuba.

2 comments:

rahel said...

sedapnya kek pisang makan panas2...mau habis berketul2..

Evelyn Gemina said...

Salam kak sally, wah kek pisang lagi, sedap ni...