Saturday, 5 May 2012

HOMEMADE POPCORN

Assalamualaikum...Selamat Hari Minggu kepada semua.

Alhamdulillah..di hari minggu yang damai, dengan hembusan bayu dingin yang menerjah masuk melalui tingkap rumah ku
di tingkat 12 ni..akhirnya tercapai sudah hajat untuk membuat popcorn untuk anak2.

Teruja bila tengok Izah Daut tayang popcorn dia hari tu. Lagi teruja bila dia citer anak2 seronok dengar bunyi meletup-letup dalam periuk tu. Lama jugak pendam hajat tu dek kerana tak jumpa cari jagung. Malas nak ke Carefour sebenarnya. Kalau ke sana kompem ada.




Pagi ni kebetulan pergi cari barang2 basah kat Pasar Borong Selangor..sambil2 pilih bawang kat kedai Balaji tu, mata tinjau-tinjau jugak kalau2 ada jual jagung kering. Siap suh anak2 pergi cari lagi. Alhamdulillah..ada jagungnya. Siap beli 3 hinggit lagi.
Banyak tuuuuu..Boleh buat lagi 10 kali..hahahaha.

Yang kelakarnya...sampai jer rumah..tak nyempat-nyempat nak kemas barang..terus buat popcorn dulu.
Hai..anak2 nampak biasa jer..maknya yang teruja sakan..ahaks.
Pas tu..bila dah masukkan jagung dalam periuk..dah tutup rapat2..tunggu jer bilalah nak bunyi meletup-letup nih.
Izah kata dalam beberapa minit.
So kita pun tunggulah.. Bila dah start berbunyi..ya Allah seronoknya..!!!..hahaha.
Kalah budak kecik.



Bila dah siap gaul dgn karamel..kita pun hulur kat Azreen yang tengah main dgn kawan2 kat luar.
Wah..!!! seronok budak2 ni makan popcorn..siap nak buat balik tu...hehehe

Macam ni lah kan, ragam mak-mak org. Kalau buat makanan yang anak2 suka..teruja sungguh. Bila cepat jer lakunya..lagilah gumbira.

Kalau ada mak-mak yng lain nak buat untuk anak2..dipersilakan. Resepi ni kita copy dari dapur Izah Daut. Kalau nak tengok Popcorn Izah Daut yang mempersonakan tu..silalah jenguk2 dapur dia yer.


 
HOMEMADE POPCORN
Resepi Asal : ALUDRA MyR
sumber: Ika kurniaanMu & Izah Daut

Bahan-bahan :
*1 sudu besar mentega
*2 sudu besar minyak masak
*jagung kering secukupnya
*garam secukup rasa

Cara-cara :
Panaskan mentega dan minyak dalam periuk.
Api tu pulak, mula2 guna api kuat untuk panas kan minyak & butter dalam 2 minit lepas turun kan api sedikit.
Masukkan jagung menutupi dasar periuk.
Tuang jagung rata dan sama paras dgn minyak & butter yg dah cair tadi.
Tutup periuk tadi.
Tunggu beberapa minit, anda akan dengar bunyi "pop".."pop" dgn rancak.
Bila bunyi dah berhenti, cepat2 keluarkan pop corn.
Pop Corn boleh dapat penuh satu periuk..
Taburkan garam secukupnye..(kalau nak buat karamel tak payah tabur garam)


Untuk Coklat [Optional]
* 60 - 80 gram coklat bar (ikut suka/byk mana pop corn yang ada)
 
Cairkan coklat guna double boiler.
Tutup api dan gaulkan dgn pop corn yg dah disalut karamel.
So ni jadi caramel popcorn bersalut coklat.

KARAMEL POPCORN Tambah Karamel [Optional]
1 sudu mentega/margerin
3 -5 sudu besar gula pasir (ikut suka/byk mana pop corn yg ada)
 
Cara-cara :
Cairkan mentega dengan gula hingga cair dan bertukar warna coklat. Matikan api dan masukkan popcorn dan gaul sekata cepat2.
Hati2 sebab karamel tu panas boleh melecur kalau kena tangan yea.
Boleh letak pewarna kesukaan seperti merah, hijau dan kuning

3 comments:

Amie said...

Terjamin kebersihan dan halalnya!

Yana Shaiful said...

Salam kenal Kak Sally..ada popcorn kat sini..yana pnh bt sekali jer tp puas hati kan..bleh mkn byk klu bt sndiri :-)

Sally Rashid said...

Amie...betul tu..boleh makan puas-puas

Yana..dah 2 kali buat ni..anak2 tak puas makan..mak nya pun sama..hehe