Friday, 30 March 2012

CHURROS 2

Assalamualaikum...
Hari ni menu ulang tayang. Pernah buat dulu sekali.
Hari tu duk belek2 Majalah Saji bulan April yang banyak memaparkan resepi cupcake & muffin Kak Zu Semanis Gula...
ternampak resepi Churros Chef  Kamarul.
Lebih kurang sama (memang samapun) dgn resepi yang kita buat dulu.

Oklah...malas nak citer panjang2..nak tengok resepi sila jenguk ke bawah





-
-
-

CHURROS
Resepi : Chef Kamarul, Saji April 2012


1 Cawan Air
100G Mentega
2 Cawan Tepung Gandum
½ Sudu Kecil Garam
2 biji telur
1 sudu kecil gula kastor
sedikit serbuk kayu manis


Tuangkan air dalam periuk dan masukkan mentega, gula & garam.
Biarkan sehingga air mendidih dan mentega cair.
Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan kacau rata menggunakan senduk kayu.
Kacau perlahan-lahan dan sekata sehingga adunan tidak melekat pada periuk.
Tutup api dan biar adunan sejuk seketika sebelum dimasukkan talur. 
Kerana jika adunan panas, telura akan masak dan churros tidak mengembang
Panaskan minyak.
Masukkan adunan ke dalam piping bag dan guna nozzle bintang.
Paipkan kedalam minyak panas.
Goreng sehingga kuning keemasan.
Angkat toskan minyak.
Gaul bersama gula kastor dan serbuk kayu manis
Enak juga dihidangkan bersama strawberi dan sos coklat.


4 comments:

Qasey Honey said...

sally nmpk sedap churros tu..cmne rasanye tu...QH xpenah mkn lg...resepi pon simple...byk mne yer dpt klau ikut resepi ni...

Sally Rashid said...

Qasey Honey..ntahlah..bagi saya rasanya mcm cookies jer..
Saya buat separuh sukatan resepi..dapatlah sekali makan anak beranak

Rohah said...

kruk krak nampaknya..kalau depan tv laju je nampak gayanye nie

shah sulong said...

macam kueh belimbing je kak sal?