Monday, 16 January 2012

STICKY CARAMEL CHICKEN WINGS

Assalamualaikum..Selamat Pagi semua..

Hari yang ceria...tetap sibuk macam biasa. Tapi dalam sibuk2 tu..nak jugak update blog yang tak seberapa ni...

Hari tu kan..kita jalan2 kat belakang dapur CT Delima. Ternampak dan terhidu bau masakan ayamnya yang sungguh menyelerakan. Masakan ayam yang ada madu..anak2 memang suka. Mamanya pun suka jugak. Tapi suka masakan jer..kalau BERMADU dalam rumahtangga..mama tak suka..ahahahahaha



Sebenarnya, ini kali kedua buat. Kali pertama hari tu buat pakai ayam campur2..ada paha, ada kepak, ada dada...malas nak tayang. Kali ni beli kepak jer dalam 15 ketul..kita buat mcm CT Delima buat. Bila semua kepak jer..baru cantik nak tayang kat orang..hehehe. Nama pun Sticky Caramel Chicken Wings..mestilah wings ajer kan..baru kena dan cantik.

Hari tu masa tengah masak..anak2 dah tanya..mama buat ayam madu ker..?? dari bau diaorg dah kenal. Kali ni buat pagi2 buat..untuk santapan diaorg balik sekolah tengahari nanti. Sebelum pegi sekolah pagi tadi..kita cakap..mama buat ayam madu lagi... Apalagi...abang terus rembat dan ratah 2 ketul..hehehe. Suka betul budak2 ni...



Kita pulak bawak 3 ketul ke opis. Bukan apa, rasanya balik keje karang..kalau nak merasa, kirim salam jer lah. Kalau ada seketul pun..itu dah cukup baik. Jadi, nak selamat..kita bawak siap2 kat opis..hahaha



Bukan nak kata, tapi memang nak kata..ayam ni memang sedap sungguh. Lepas makan satu..nak satu lagi..lagi dan lagi..hehe

Nak tengok resepinya..?? Kita salin balik resepi dari dapur CT Delima. Kalau nak tengok kepak ayam CT yang menggiurkan tu..jenguk2 lah ke SANA yer.

* 12 ketul kepak ayam
* 2 sudu besar minyak masak (kita pakai Minyak Jeton..haha Minyak zaiton)
* 3 ulas bawang putih diketuk dgn kulitnya sekali
* 1 sudu besar halia cincang
* 1 sudu besar sos ikan
* 1 sudu besar kicap
* 1 sudu besar sos cili
* 60ml madu
* 1/2 sudu besar serbuk lada hitam

Cara-cara :

* Panaskan minyak dalam kuali, masukkan bawang putih, halia dan kepak ayam. Goreng selama 5 minit.
* Masukkan semua sos dalam kuali..kacau sekejap. Kemudian tutup kuali. Kacau sekali-sekala selama 15 minit atau sehingga ayam masak dan keperangan bersalut sos.


Nota dari CT Delima : Bila dah masuk madu, sos akan berbuih. Jgn takut bila tengok sos seperti hangit sedikit dipenghujungnya tu. Bila sos dah agak kering dan bersalut pada kepak, ia akan menjadi sedikit melekit dan berkilat seperti barbecue chicken. Sedap. (memang sedap..nyum..nyum..nyum)

Terima kasih CT Delima dan juga tuan punya resepi asal.

2 comments:

rahel said...

Salam Sally,
tengok kepak ayam yg berkilat2 tu menggiurkan sangat...aduyai..lapar pulak tengok...

Sally Rashid said...

rahel...memang sedap tau..hehe