Monday, 16 January 2012

PUDING BUIH yang nyaman

Selamat petang..
Mesti ramai yang berpelun kepanasan sekarang ni kan..?? Kita pun sama. Maklumlah, kul 1 jemput anak kat sekolah, pastu uruskan makan minum diaorg..kemudian siapkan diaorg untuk ke kelas KAFA pulak..mahu tak berpeluh kan..?

Eloklah tengah2 berpeluh ni kita tayang PUDING BUIH yang kita buat mlm tadi. Buatnya malam tadi, tapi simpan dulu..balik tadi baru ngap. Simpan tu sebab kuahnya belum ada. So, balik tadi singgah kedai. Ingat nak beli buahan koktel tu, tapi tiba2 nampak peach, terus tukar fikiran.




Kita tengok Puding Buih Kak Nor Secubit Garam. Cantik pudding dia. Dulu pernah buat tapi tak berapa nak berbuih..hehehe. Kali ni betul2 jadi…sedap. Tak payah susah2 nak kunyah bagai..dia cair dalam mulut. Sesuai bagi yang tak berapa nak ada gigi..atau yang gigi palsu dah longgar tu..bolehlah makan puding ni..ahahaha


Kita buat 3 lapis. Yang kaler coklat tu perisa coffee..kita letak coffee emulco. Yang hijau tu perasa pandan dan yang kuning tu letak lemon emulco. Tiga warna 3 rasa..


Haaaa..sampai rumah jer, malas dah nak buat kuah elok2. Fikir mana yang cepat jer. Ambik susu cair, tuang dalam mangkuk. Tabur gula aising sikit bagi rasa manis2 gitu. Pas tu letak buah peach (tak potong2 pun…kerajinan melanda..haha). Potong pudding..terus makan dengan gitu jer. Sedap. Tapi kalau buat kuah betul2…campur tepung kastad semua, lagi sedap… Nyaman jer masuk tekak.



Kalau rajinkan..buat lagi banyak kaler, lagi cantik. Mcm pelangi gitu. Buatnya pun mudah. Tiap lapis tu, sejukkan sekejap jer…dah keras. Tak payah nak tunggu lama2.


PUDING BUIH
Sumber : Kak Nor Secubit Garam

Bahan:2 paket agar2 serbuk  (1pkt 10gm)
1.2 liter air
6 sudu besar gula
1 helai daun pandan ~ disimpul
4 biji telur gred A ~ simpankan 1 kuning telur utk dimasukkan ke dalam kuah
1 tin fruit cocktail ~ optional
pewarna dan paste/emulco ikut citarasa

utk kuah:
1 tin susu cair
2 tin air (guna tin susu cair)
7 sudu besar gula ~ ikut citarasa, kalau suka manis tambah sendiri ya..
2 sudu besar tepung kastard
1 biji kuning telur yg diambil dari 4 biji telur td
2 helai daun pandan ~ disimpulkan
1/4 sudu kecil garam

Cara membuat puding:

Masak agar2 bersama air, gula dan daun pandan hingga mendidih.
Bila dah mendidih padamkan api dan biarkan sejuk sedikit.
Bila agar2 dah suam2 panas, pukul telur hingga betul2 kembang dan gebu. ( 4 putih dan 3 kuning sahaja ya).
Bagi yg cuma ada mixer biasa or hand mixer boleh lah asingkan putih dan kuning telur tu. Pukul dulu putih telur hingga menjadi kembang (kalau kita terbalikkan mangkuk tu dia tak tumpah) baru dimasukkan kuning telur satu persatu sambil dipukul lg hingga betul2 kembang dan gebu.
Tuangkan adunan agar2 kedalam adunan telur dan kacau/pukul dgn mixer hingga sebati.
Bahagikan adunan kepada 2 bahagian jika nak buat 2 lapisan/kaler puding. Masukkan pewarna dan paste yg disukai dan kacau hingga sebati.
Basahkan acuan dgn air biasa dan tuangkan adunan pertama dan biarkan mengeras sedikit dibahagian atas.
Kemudian tuangkan lapisan seterusnya dgn perlahan2 ditepi bahagian mould (seeloknya tuang atas belakang sudu/senduk) supaya adunan tak jerlus kedalam lapisan sebelumnya.
Bila puding dah tak panas lagi, masukkan ke dalam peti ais dan sejukkan sebelum dihidangkan.

Cara membuah kuah:

Masukkan kesemua bahan kedalam periuk dan masaklah hingga mendidih. Kuah ini hendaklah sentiasa dikacau supaya tidak berketul. Bila dah mendidih, tutup api dan biarkan sejuk. Bila dah sejuk masukkan dalam peti ais.
Bila nak menghidang, letakkan puding ke dalam mangkuk dan curahkan kuah dan letakkan fruit cocktail. Sedap dimakan masa sejuk.

4 comments:

izahdaut said...

semalam dah menjenguk dah puding ni. aisehh geram betul menengoknya. ritu dah berkobar2 nak buat. hehe..cantik la kejadian nyer tu. lapsi2 gitu

K.Nor said...

mekasih sally sudi mencuba.. psst!! k.nor pun buat gak arini sbb hero bongsu balik bercuti.. puding kegemaran dia ni :)

Gee® said...

Canteknyaaaa....gerenti sedap....

Anonymous said...

saya pernah buat ler puding buoh ni, tp jadik lain. buih kat atas,agar kat bawah. tapi tetap habis dimakan.