Monday, 23 January 2012

Menu hari ini..Bilis Sambal Tempoyak dan Ayam Boxing

Assalamualaikum....Selamat Tengahari
Hehehe..panjang betul tajuk hari ni...bila penyakit malas dah datang..mula lah mcm ni. Main hempuk jer dalam satu N3..selagi muat lah..hahahaha

Ok...nak mula citer ni...hari tu duk sembang-sembang pasal sambal yang Izah Daut buat. Menjejeh-jejeh air liur tengok sambal tu. Citer pualk pasal jering petai, lagi lah..hehehe. Izah punya tajuk resepi panjang sangat..Ikan Bilis Goreng Cili Padi Tempoyak..mak aih..tergeliat nak sebut.. Nak memudahkan..kita pendekkan sikit..mcm meringkas karangan gitu. dari panjang jadi pendek tapi maksud tetap tak lari..hehehe. Bilis Sambal Tempoyak..ok tak..??

Pagi ni sebelum bertolak ke opis..kita masak siap2 untuk anak2 dan cik abang yang kat rumah tu. Buat Bilis Sambal Tempoyak yang diidam-idamkan tu. Dari semalam duk plan nak masak sambal ni..sampai malam tadi tido termimpi-mimpi. Mimpi pegi Pasar Tani  cari jering nak letak dalam sambal ni..hahaha.






BILIS SAMBAL TEMPOYAK
Sumber : Izah Daut/kak ANYMZ (terima kasih banyak2 yer)

Bahan2

* 2 genggam ikan bilis-goreng garing dan ketepikan
* 25 ulas cili padi*
* 1 labu kecil bawang besar*
* 1 ulas bawang putih*
* bahan2 bertanda * di kisar kasar
* 1 1/2 senduk makan tempoyak
* minyak untuk menggoreng

Cara

* Kurangkan lebihan minyak goreng ikan bilis tadi menjadi lebih kurang 1 mangkuk kecil
* Tumiskan bahan2 kisar sebentar dan masukkan tempoyak.
* Gaul sebati dan masukkan ikan bilis goreng
* Sedia untuk di hidangkan dan jika suka bolehlah di perah sedikit limau kasturi..


Sambil2 buat sambal tu, siapkan jugak bahan2 untuk buat Ayam Boxing. Sambal tu untuk mama ngan abah jer..anak2 bukan makan banyak sgt pun. Paling tidak diceduk-ceduk cari ikan bilis..sambalnya tinggal. Nak tak nak kena masak ayam jugak..biasalah budak-budak..mesti nak ada ayam jugak. Kebetulan hari tu beli paha ayam...kena sgt lah tu kalau buat Ayam Boxing.
Resepi Ayam Boxing ni kita ambik kat Citarasawan..sedap sgt. Kat Cutarasawan, pakai kepak ayam..tapi kita pakai paha ayam..lagi besar dan kuat boxingnya. Kalau kena mesti mau pengsan..hahaha





AYAM BOXING BEREMPAH
Sumber : Citarasawan
Bahan-bahan
* 6 ketul drumet ayam
* 2 sudu kecil serbuk cili
* 2 sudu kecil rempah kari
* 2 sudu besar tepung jagung
* 2 sudu besar tepung gandum
* 1 sudu kecil serbuk pati ayam
* 1 biji telur
* sedikit garam
* Secukupnya serbuk roti

Cara-cara :
1.  Potong kepak ayam bahagian pangkalnya.  Kikis isi ayam ke bahagian bawah.

2.  Gaul ayam bersama garam, rempah kari, serbuk cili, serbuk pati ayam, tepung jagung, tepung gandum dan telur hingga bergaul rata.
3.  Kemudian golek ayam dengan serbuk roti dan goreng terendam dalam minyak yang sederhana panas.

Bahan Sos :
1 sudu makan sos cili
1 sudu makan mayonis
1 sudu makan sos tomato
(Campurkan semua bahan sos dan hidang bersama ayam)






1 comment:

izahdaut said...

wiiweettt..
mau sikit rasa sambal tempoyak. tak puas makan laa.. memang best pekena ngan boxing plak. fuh.. lawo la ayam boxing tu. budk2 suka la kan