Monday, 9 January 2012

CEMPEDAK GORENG RANGGUP

Assalamualaikum...N3 ari ni nak citer sesuatu yang simple jer..tapi sedap untuk tekak org melayu cam kita.
Skrg musim cempedak kan...pegi mana2 pun ada org jual cempedak. Kat tepi2 jalan pulak ada org jual Cempedak Goreng. Cempedak Goreng memang menggoda jiwa dan raga. Baunya ajer dah tak tertahan..hehe



Pernah goreng cempedak ikut cara2 kat Hairul.com tak..?? Semalam kita cuba ikut cara yang diajar tu..hasilnya memang mabeles..ranggup dan enak. Time kunyah tu bunyi krup krap krup krap.. serdak2 nya tak payah citer lah..lagilah sedap. Lain kali nak buat serdak lebih2 sikit..anak2 suka. Sampai berebut-rebut. Len kali kalau nak goreng pisang ker, keledek ker...nak guna resepi ni lah..sedap.. :)

Cempedak yang kita goreng tu hasil pemberian pengasuh anak2 kita. Isinya tak berapa tebal. Member kata tu cempedak kampung. Kalau dapat yang isi tebal2..lagi syok..hehehe. Ishhh..dah org bagi banyak cikadak pulak Sally Rashid ni..




TEPUNG GORENG RANGGUP

* 2 cawan tepung beras
* 1 cawan tepung gandum
* 5 sudu besar santan pekat (santan kotak)
* 1/2 sudu besar baking powder
* 1/2 sudu kecil serbuk kunyit
* 1 biji telur & air secukupnya
* 2 sudu besar marjerin yang dicairkan
* garam secukup rasa

Caranya :
* Cairkan marjerin dan ketepikan biar ia sejuk
* Masukkan semua bahan kecuali marjerin & air. Gaul rata
* Masukkan air sedikit demi sedikit sehingga mendapat adunan yang pekat yang boleh melekat kat cempedak.
* Apabila adunan dah sebati dan cukup kepekatannya..masukkan marjerin cair tadi. Sebatikan dan boleh digunakan untuk menggoreng cempedak atau apa2 jer..

3 comments:

Amie said...

terbau cempedak goreng... ada lagi tak?

Sally Rashid said...

Amie...itu siaran semalam punya..hehehe

rahel said...

Salam Sally..lewat sampai..cempedak goreng dah abis kan? hehe.