Tuesday, 6 December 2011

PUDING COKLAT

Assalamualaikum...Selamat Petang..

Hari ni Sally Rashid tak berapa ceria..dalam hati ada benda yang terbuku.. Bila tak diluahkan rasa nak buat keje pun tak boleh.

Oleh yang demikian..daripada duk termenung kat opis tadi..kita pun balik lunch time tadi. Daripada duk memikirkan benda2 yang tak pasti yang buat hati kacau bilau..apa kata kita kacau sesuatu yang cantik dan enak di dalam periuk..harap2 hasilnya yang cantik itu akan mengubatkan hati yang duka lara...

Kalau nak cantik dan sedap..semestinya coklat lah kan...so Sally Rashid pun buatlah Puding Coklat yang resepi asalnya dari SINI




Rasanya memang sedap..rupanya pun memang cantik..tapi bentuknya ada cacat sikit..kemek2 sebab kita tekan2 time nak keluarkan dari acuan tuh. Dah basahkan acuan masa nak letak puding tu..tapi bila nak keluarkan..ada yang mudah..ada yang sulit sedikit..hehehe. Yang sulit tu yang jadi kemek2 tuh..

PUDING COKLAT
Sumber : Potret Kasih ( sumber C&P : Dapur Ros/ sumber asal: Dapur Jun )

Bahan-bahan
1/2 cawan serbuk koko
1 cawan gula
1/2 cawan susu tepung
1/2 sudu teh garam
4 1/4 cawan air
4 sudu besar tepung jagung ( saya guna tepung kastard)
1/2 sudu teh esen vanilla
3 sudu besar butter ( saya letak 2 sudu besar je)
1 paket serbuk agar2 (10-11gm)


Cara-cara
1. Campurkan semua bahan kecuali butter dan kacau selalu hingga mendidih.
2. Masukkan butter, kacau hingga pekat.
3. Angkat dan masukkan kedalam loyang atau acuan yg disukai.
4. psssttt! ni akak tambah cara yer..untuk puding ni n puding2 lain, kalu nak senang keluarkan bila dah beku, basahkan dulu acuan sebelum memasukkan puding..bila dah beku, insyaAllah senang nak keluarkan

1 comment:

rahel said...

waaa..lawonya puding coklat,warna pun kaw2 punya..memang sedap la ni..