Tuesday, 13 December 2011

KARIPAP RANGGUP..kali pertama buat karipap

Sibuk betul Sally Rashid sampai tak sedar dah dekat pukul 4.00. Oklah..kita rehat sebentar dengan kit kat. sambil2 rehat tu..leh tak nak selitkan lagi satu N3...hehehe

Ok tak karipap kita ni...??? Mungkin tak cantik sgt...tapi rasanya cukup ranggup mcm biskut cream cracker.. inti pulak inti keledek kegemaran kita.


Kali pertama buat karipap ni tau... Sebelum ni tak pernah cuba buat..rasa mcm susah jer.. Lebih2 lagi bab kelim mengelim yang kita tak pernah  berjaya membuatnya.

Hari tu terpandang karipap kat dapur Ros Jintan Manis.  Macam sedap jer karipapnya. teringin pulak nak buat sendiri. Time pegi Mydin, ternampak acuan karipap tu..apalagi..belilah. Balik cuba-cuba buat karipap ikut cara Ros Jintan Manis.

Alhamdulillah..menjadi lah jugak walaupun tak secantik dan selicin kulit karipap yang Ros buat. Tapi tetap ranggup dan sedap. Kalau nampak yang ala2 nak terbukak kat gambar tu..buat2 tak nampak jer lah yer..hehehe. Org baru belajar memang mcm tu..ada jer yg kurang sana sini... :)

Kita buat separuh adunan jer..kalau ikut resepi pakai 500g tepung..kita rasa banyak sgt. Separuh adunan tu ngam2 lah untuk sekali makan famili kita. Lagi satu...lepas uli Ros letak dalam peti ais selama 1 jam..kita tak buat pun sebab nak cepat...anak2 nak makan..hehe. Kita terus goreng jer...Tetap ranggup dan sedap. Kalau perap dalam peti ais selama 1 jam mcm Ros buat, agaknya lagi sedap.






KARIPAP RANGGUP
Terima kasih Ros Jintan Manis
 Sumber resepi dari : Kak Alongroz Home Kreation
Bilangan 36 ketul
BAHAN2:
500g Tepung
50g Tepung Beras
50g Tepung Ubi
1 sb Gula
1 st Garam
2½ sb Majerin*
¼ cwn Minyak* (* panaskan)
Air ( ros guna air sejuk yang dalam peti ais)
CARA2:
1. Campurkan kesemua bhn2 kering.
Tuangkan minyak panas & gaul rata.
Tuangkan air sedikit2 sehingga membentuk doh lembut.


2. Bahagi dok kpd bebola kecil.
Leperkan & isi dgn inti kesukaan (Along guna inti keledek+daging).
Buat sehingga habis.
3.Goreng dgn minyak dalam sehingga garing.
(Along goreng separuh masak & bekukan utk hidangan kemudian).
Nota: Selepas doh di uli, ros perap doh ni dalam peti ais selama satu jam, baru keluarkan pada suhu bilik, langkah ini penting supaya semua bahan dalam adunan nye mesra dan membuatkan adunan lebih rapuh.


Untuk Inti Keledek ( resepi ros @ jintanmanis.com )

1 biji keledek saiz besar ( boleh dinganti dengan kentang)
1/2 gengam ikan bilis ( boleh ganti dengan daging atau isi ayam)
2 sudu besar udang kering
2 sudu besar serbuk kari
1 sudu besa cili kisar
garam


Cara-caranya
1. Potong dadu keledek dan rendam dalam air, blender udang kering dan ikan bilis hingga hancur, ketepikan. Panaskan minyak dan tumis cili kisar, dan pes serbuk kari hingga garing.
2. Kemudian masukkan bahan yang di blender tadi dan kacau sebati, akhir sekali masukkan keledek dan 1 cawan air, kacau selalu dan biarkan keledek empuk, sesuaikan rasa, masukkan garam, setelah masak dah inti agak kering, tutup api dan sejukkan.

1 comment:

rahel said...

Selamat malam Sally..sorry datang tengah malam ni..tengok karipap tu cantek2..suka mkn karipap..