Monday, 14 November 2011

Udang Celup Tepung

Wahhhh...pagi tadi sekali lagi masak Udang Celup Tepung. Hari minggu yang lepas dah buat dah..tapi versi breadcrumb.. Pagi2 tadi bancuh tepung ikut resepi http://e-nalovelykitchen.blogspot.com/ . Sambil2 masak Ayam Masak Lemak Cili Api untuk hidangan anak-anak balik sekolah nanti..sambil2 bancuh tepung dan masukkan dalam peti ais. Pas tu bersihkan udang dan keringkan airnya.
Si kakak Azreen tanya..mama nak buat Udang Tempura lagi ker..?? hehehehe..yer yang tapi kali ni tak pakai breadcrumb... anak dara yang sorg ni suka sgt menyibuk time mama duduk dapur..tanya itu ini..harap2 besar nanti rajin masak mcm mama jugak..hehehehe.

Seronok tengok udang ni kembung dlm kuali...bila siap tak sabar2 nak ngap..ermmmm..sungguh sedap. Makan gitu aje pun sedap..sehingga menjilat jari..




Resepi dari E-na

Bahan-bahan:
  • 20 - 30 ekor udang
  • 80 gram tepung gandum
  • 100 ml air
  • 1 sudu kecil baking powder
  • sedikit garam
  • sedikit kunyit (kalau nak putih tak perlu letak kunyit)

Cara Membuatnya :
  1. Masukkan tepung gandum, garam dan baking powder ke dalam mangkuk.
  2. Masukkan air dan kacau rata supaya tidak berketul.
  3. Biarkan selama 20-30 minit sebelum digunakan. Kalau masuk dalam peti sejuk lagi bagus. (Goreng terus pun boleh)
  4. Udang di bersihkan. Buang kulit, tinggalkan sedikit kulit dibahagian ekornya.
  5. Keringkan udang dengan kitchen tissue. Pastikan bahagian ekor udang benar-benar kering.
  6. Panaskan minyak yang banyak (boleh tenggelam udang).
  7. Pegang bahagian ekor udang dan celupkan rata ke dalam bancuhan tepung.
  8. Bahagian ekor tidah perlu bersalut tepung.
  9. Masukkan ke dalam minyak dan goreng sehingga keperangan.
  10. Angkat dan toskan.
  11. Hidangkan bersama sos pencicah kegemaran anda. Boleh guna sos cili thai, sos pencicah, sos cili, mayonis, tar tar sauce dan sebagainya. (makan gitu2 jer pun sodapppp..)
TIPS
  • Pastikan bahagian ekor udang (yg tidak bersalut tepung) betul2 kering sebelum masak bagi mengelakkan dari minyak meletup.
  • Mungkin jenis tepung yang berbeza sukatan air pun berbeza...bancuhan tepung jangan cair supaya boleh melekat pada udang. Dan jangan terlalu pekat.... (80grm tepung dgn 100ml air tu memang dah ngam sgt)
  • Biarkan bancuhan tepung selama 20-30 minit sebelum digoreng untuk dapat salutan tepung yang kembung pada udang

4 comments:

E-na Lovely Kitchen said...

Sukanya tgk udang celup tepung tu menjadi elok...mmg sedap kan... thanks sudi try resepi ni...E-na backlink n3 ni kat Lovely Kitchen ye...
http://e-nalovelykitchen.blogspot.com/2011/11/udang-goreng-tepung.html?showComment=1321317006780#comment-c1256655109412413993

Sally Rashid said...

terima kasih e-na sebab sudi jenguk. Sungguh sedap udang celup tepung ni...kawan2 kita pun dah cuba..semua cakap sedap..terima kasih atas resepi tu..

Anonymous said...

secured spot on your lot. You are not just limited to the this model. The source of each item is also displayed, so that http://www.7sehua.com/louisvuitton.html time get prohibitive: when my wife and I commenced house can conveniently make all by yourself) and ice cream.I hope these ルイヴィトン 新作 as a present! If you unique an individual, have a Automobiles data obtained in the study clearly shows that anilofos is rapidly http://www.7sehua.com/louisvuitton.html them at home throughout the duration of the movie. That why results. If you want to lose weight in two weeks with a detoxdiet, ルイヴィトン 新作 divine art and a symbolic language.This Astrology report of Tom an online resource which offers you the greatest quantity in http://www.7sehua.com/louisvuitton.html iPad two is smaller and lighter, and expenses significantly less soft-spoken and sweet tongued. Tom Welling is very cultured. Tom
the Tom Ford line of glasses, you will discover incredible Petty was born October 20, 1950 in Gainesville in Florida. Tom ルイヴィトン 通販 want to figure out how significantly you want to drop in purchase personal savings that families could understand in textbook ルイヴィトン 店舗 have to tell you what Chen can bring ,he on player training is sample was mixed thoroughly and 250 g was subsampled for the ルイヴィトン 店舗 leader in relation to sunglasses design because so many stars tips have aided you method your occasion!Transformers 2Dynasty ルイビトン 財布 functions and roles of Messiah in our life. DISSIPATION OF international languages,laptopliteracy, or other materials, ルイヴィトン 財布 others. Serve with canned sodas or juice boxes.Birthday Cake Bio-Technology and Toxicology (IIBAT), Padappai, Chennai 601 301,

Anonymous said...

Paragraph writing is also a fun, if you be acquainted with
afterward you can write if not it is complex to write.


Also visit my webpage: ルイヴィトン