Wednesday, 16 November 2011

Spiral Mantou

Malam tadi si abang suh buat Pau..tapi mama buat yang tak der inti punya...kata abang.. Hehehe..
Abang memang suka makan pau..tapi intinya selalu diketepikan. Yang menghabiskan intinya siapa lagi kalau bukan mama..haha. Bila sebut pau tanpa inti..teringat resepi Spiral Mantou yang diceduk dari http://kurniaanmu.blogspot.com/. Ok..apa kata kita cuba.

Selalunya kalau nak makan Spiral Mantou ni..beli jer yang segera kat pasaraya..balik kukus. Paling suka kalau belah tengah sapu kaya dengan planta...ermmmmm..sungguh sedap.

Bila dah siap kukus..adalah rupa Spiral Mantou...tapi kurengggg cantik..bukan kureng..memang tak cantik pun.hahaha. Kalau nak bandingkan dengan empunya resepi..jauh langit dengan bumi.hehehe. Tapi tak per lah kan...sekurang-kurangnya kalau buat lagi lepas ni..kita leh buat penambahbaikan.

Inilah hasilnya...ekekeke. Tak cantik kan..???


Lepas ni kalau buat lagi..nak kena canai lagi nipis..pas tu gulung biar banyak sikit baru nampak cantik belang-belangnya...

Apapun..bangun pagi tadi..sebelum pegi sekolah..si abang dah ngap dah..sedap katanya. Bawak sikit untuk kawan2 kat opis...

Resepi (http://kurniaanmu.blogspot.com/2011/06/spiral-mantou.html)


Bahan2
  • 180g Air
  • 3.5g Yis
  • 350g Tepung di ayak (kita guna tepung pau)
  • 25g Gula Caster (yg ni kita lebihkan sikit )
  • 10g Minyak (kita guna minyak jagung )
  • 1 tbs Serbuk Koko
Cara :
  • Satukan semua bahan kecuali serbuk koko kedalam mangkuk bersih. Uli sehingga terbentuk doh yg licin n tak melekat di tgn, kalau kurang air boleh tambah sbb kita tambahkan air.
  • Bahagikan doh kepada 2 bahagian, satu bahagian sebanyak 330g dan satu bahagian lagi seberat 220g.
  • Ketepikan doh yg berat dan ambilkan doh yg beratnyer 220g tadi dan campurkan dgn serbuk koko, uli doh tadi sehingga kaler serbuk koko td menjadi sebati(utk proses ni kita tambahkan air sikit masa menguli) Uli sehingga doh menjadi licin dan rata.. Rehat doh tadi selama 5 minit.
  • Ambil roll pin dan rollkan doh kosong menjadi segiempat tepat lebih kurang 30cmx20cm canai nips dan ketepikan.
  • Ambil pula doh coklat yg direhatkan tadi dan roll kan seperti doh kosong tadi tetapi lebih kecil sizenyer berbanding dgn doh kosong tadi.
  • Sapukan keseluruh permukaan atas doh putih tadi dgn air dan letakkan doh coklat di atas permukaan doh kosong yg telah disapukan air tadi, tekan2 sedikit supaya melekat diantara doh coklat dan doh kosong.
  • Selepas itu sapukan keseluruhan permukaan atas doh coklat yg telah dilekatkan td dgn air dan gulung seperti membuat swiss roll (lihat gmbr bwh) Pastikan kedua dua doh td melekat.
  • Potong kepada 8 bahagian, dan alaskan dgn baking paper yg telah di gunting terlebih dahulu(mcm buat pau tuu)
  • Biarkan doh mengembang selama 30-45minit di dalam pengukus.
  • Tambahkan air didalam pengukus, panaskan sehingga air mendidih dan kukus doh tadi selama 15 minit dgn menggunakan api sederhana 

1 comment:

senseiisya11 said...

canti..:)mesti sdap kn