Monday, 14 November 2011

Puding Karamel Lapis Special (resepi k.nor secubit garam)

Tertarik dengan gambar yang begitu menggoda oleh kak nor http://www.secubitgaramnor67.com/. Walaupun resepinya nampak panjang berjela tapi hati gigih nak mencuba.. Balik godek2 bahan..sambil2 perhatikan si kecik Adeelia yang begitu lasak sejak dua menjak ni. Mula kul 6.00 ptg..siap dlm kul 8.30 mlm...lamanya..hehehe.. bukan apa..buat sambil main2 ngan anak. Lagipun buat puding ni nak kena sejuk satu persatu..ambik masa sikit.

Kita letak 2 keping roti gardenia. Kalau karamel biasa anak-anak tak berapa suka..so letak roti baru diaorang makan. Namanya masak untuk keluarga..jadi kenalah ikut selera keluarga..tak gitu..hehehe

Untuk serbuk coklat pula kita tukar kpd Coklat emulco + serbuk koko + milo.. Guna apa yg ada kat rumah..hehe.

Setelah mengukus dan melapis..inilah hasilnya. Terima kasih k.nor atas resepi yang hebat ini.


Rupanya tidaklah secantik yang k.nor Secubit Garam buat..tapi untuk kali pertama rasanya ok lah kut..hehehe.

Pagi ni siap bawak untuk kawan2 opis rasa...depa kata sedap..hehehehe


PUDING KARAMEL LAPIS SPECIALresipi : K.Nor@SecubitGaram

K.Nor guna casserole saiz 22cm x 22cm
Bahan utk puding:
1 tin susu cair
1/4 tin air (tin susu cair)
5 sudu besar gula castor
4 biji telor gred A
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu besar serbuk coklat
1/2 sudu kecil coklat emulco
Bahan utk gula hangus:6 sudu besar gula
2 sudu besar air panas

Bahagian utk puding buih:1 paket serbuk agar2 (12gm)
2 biji telur
500ml air
5sudu besar gula
1 sudu teh esen vanila

chocolate rice secukupnya

Utk membuat gula hangus:Masak gula dgn air dengan api sederhana hingga gula cair dan bahagian tepi gula menjadi perang/keemasan.
Kacau perlahan2 dan teruskan masak hingga gula bertukar menjadi perang/keemasan keseluruhannya.
Padamkan api dan tuang ke dalam kaserol/casserol (atau mangkuk tahan panas) utk membuat Puding Karamel Lapis.
Utk membuat puding karamel:Panaskan air dalam periuk pengukus hingga mendidih.
Satukan susu, air, telur, gula dan esen vanila kedalam sebuah mangkuk.
Kacau perlahan2 hingga sebati (jgn kacau terlalu kuat dan lama) dan tapiskan.
Bahagi dua adunan.
Satu bahagian hendaklah dimasukkan serbuk coklat dan coklat emulco.
Kacau sebati dan tapis.
Masukkan aduan puding yg pertama (tanpa dimasukkan serbuk koko) ke dalam kaserol/casserole.
Kukus lebih kurang 10 minit.
Keluarkan dari periuk pengukus dan tuangkan adunan puding yg dicampur dgn serbuk coklat secara perlahan2.
Masukkan kembali ke dalam periuk pengukus dan kukus lagi selama 10 minit atau sehingga masak.
Keluarkan dari dari pengkukus dan biarkan sejuk.
Masukkan ke dalam peti ais agar puding betul2 sejuk sebelum dituangkan adunan puding buih.

Utk membuat puding buih:Masak agar2 bersama air dan gula hingga mendidih. Bila dah mendidih masukkan esen vanila. Kacau sebati. Biarkan sebentar hingga adunan agar2 menjadi suam.
Bila adunan agar2 dah menjadi suam panas, pukul telur hingga betul2 kembang dan gebu.
Tuangkan adunan agar2 kedalam adunan telur dan kacau/pukul dgn mixer hingga sebati.
Keluarkan Puding Karamel Lapis dr peti ais dan cucuk2/gores2 sket bahagian atas puding dgn garfu (supaya adunan puding buih melekat pd puding karamel bila dah sejuk nanti)
Tuangkan adunan puding buih ke atasnya.
Sejukkan kembali dalam peti ais.
Tabur dgn chocolate rice sebelum dihidangkan..


2 comments:

K.Nor said...

salam sally.. wahh rajinnya memuding.. cantik la tu.. dah lulus dah.. tahniah ya... mmg nak buat perlu ketabahan dan kerajinan yg lebih sbb puding ni mmg banyak step serta perlu biar sejuk dulu baru boleh buat yg puding buih tu.. tp tak sia2kan.. berbaloi sbb rasa puding ni mmg sedap.. mekasih sudi cuba ya... :)

Sally Rashid said...

terima kasih k.nor sebab sudi jenguk. Bila tuan punya resepi kata lulus..baru lega..hehehe