Thursday, 17 November 2011

Kuewtiaw Haufan

Gara-gara teruja dengan N3 K.Nor secubit garam semalam...tak sabar2 pulak nak masak Kuewtiaw Haufan nih. Plan asal nak masak pagi minggu nanti..tapi tekak dah tak menahan nak telan...tu yang buat pagi ni. Buat lebih..tinggal kat rumah separuh..bawak kat opis separuh.

Siap buat kicap campur sekali...lebihannya ada simpan kat peti ais. Lain kali nak masak boleh pakai lagi..hehehe

Seperti yang K.Nor buat...kita pun tak letak ajinomoto..kita letak nise jugak.


Siap letak cili api tue..hehehehe




Memang sedaplah Kuewtiaw Haufan nih... member2 opis semua cakap sedap.

Ini yang kita bawak kat opis..sempat ambik gambar sebelum bekas tu kosong..hehehehe

Resepi... (K.Nor Secubit Garam)

Bahan A :500gm kuetiaw
3 sudu besar kicap campur
sedikit minyak untuk menumis

Bahan B :
3 cawan stok ayam - kalau tak ada air biasa pun boleh
1 pokok sawi - basuh dan potong2
12 ekor udang
3 sudu besar tepung jagung ~ k.nor guna 2 sb jer sbb tak nak pekat sgt (kita ikut K.Nor)
3 sudu besar kicap campur
2 biji telur
sedikit lada sulah

Cara memasak :
Panaskan minyak, masukkan kuetiaw ( kalau suka pedas masukkan cili padi yang diketuk sekali ) dan kacau, masukkan kicap campur dan kacau hingga kuetiaw kelihatan sebati @ garing sikit jika suka. Angkat dan letakkan dalam pinggan.
Masukkan stok ayam dalam periuk,apabila mendidih masukkan sedikit kiub ayam, udang dan sawi, apabila udang bertukar warna masukkan kicap campur(kalau rasa kurang masin boleh tambah lagi ), kacau, kemudian masukkan bancuhan tepung jagung (kalau suka kuah pekat boleh letak lebih) masukkan bancuhan tepung sedikit2 dan kacau untuk lihat kepekatan kuah, kacau lagi, apabila mendidih, pecahkan telur dan masukkan telur kedalam kuah tadi dan terus tutup api.
Kacau kuah tadi bentuk bulat dan tuang keatas kuetiaw yang digoreng tadi.Tabur lada sulah diatasnya. Sedia dimakan.

KICAP CAMPUR
Resepi : MasDuniaku

Bahan :
1 cawan kicap pekat
1 cawan kicap cair
1 cawan sos ikan
1cawan sos tiram
1/2 cawan gula
1/2 cawan garam
1/2 cawan ajinamoto ~ k.nor skip tp gantikan dgn gula nisan (saya pun skip jugak)hehe

Cara membuatnya :
Masukkan semua bhn2 yang telah disukat tadi kedalam periuk. Sebatikan dulu kemudian baru dikacau atas api perlahan hingga sebati tanpa henti yerk untuk mengelakkan kicap tu hangit, bila dah tak dengar bunyi gula tu masa mengacau, boleh tutup api dan biarkan kicap tu sejuk baru boleh masukkan kicap campur tu dalam bekas dan disimpan didalam peti.
Kicap campur ni sesuai digunakan untuk menggoreng mee, bihun, kuetiaw, mee hailam, sedapp juga dibuat ayam masak kicap.....

2 comments:

K.Nor said...

salam sally, resipi2 tu milik mas duniaku, kang org ingat resipi k.nor lak.. hehe.. sedap kan KT haufan ni.. wahh tergolek cili api atas tu ... tak mcm dgn cili jeruk ke? :)

Sally Rashid said...

k.nor...cili jeruk anak2 tak suka..so..sajer letak cili api tu..nak makan nanti kita gigit ler sekali..hehehe