Wednesday, 30 November 2011

Kek Susu (Kukus)..memenuhi permintaan anak-anak

Assalamualaikum & selamat pagi...
Cuaca begitu sejuk sekarang ni kan..hujan turun setiap hari. Bila cuaca tak berapa baik..kesihatan anak2 pun terjejas. Azri Hafiz demam & batuk2..begitu jugak si kecik Adeelia. Hidung meleleh..batuk sampai mengganggu tidurnya...kesian sungguh. Semalam timbang..berat turun sedikit. Kesian anak aku... Bila tak sedap badan..manjanya melebih-lebih pulak...jenuh nak melayan kerenahnya.

Si abang pulak tiba-tiba bertanya..
"mama..buatlah kek susu.."
Kek Susu...??? ada ker...???
So..semalam sambil2 buat kerja..kita melilau kat internet..mencari kut-kut ada resepi kek susu versi kukus. Alhamdulillah...jumpa jugak akhirnya kat SINI .

Balik keje semalam..sambil2 layan kerenah Adeelia..sempat jugak mengukus kek ni.. tapi kita buat separuh dari sukatan asal. Bukan apa..buat cukup2 untuk sekali hadap jer...malas nak buat lebih2..malas nak menyimpan..hehehe

mainan Adeelia pun nak tumpang enterprem sekali...hehe


Hehehe..comelkan.. Kita kukus dalam acuan jeli. Ada yang tersenget-senget sikit sebab terlebih letak adunan. Bila kukus dia naik sampai melimpah2 keluar dari acuan..tu yang senget2 sikit tuh..hehehe. Kek ni rasa dia lemak2 manis gitu..sebab pakai banyak susu..nama pun kek susu kan...hehehe

Tang hiasan tuh...kita ikut jer kehendak anak2.. nak taruk jem blackcurrant..kita taruk. Pas tu nak letak ceri..kita pun letak lah... tu yang jadi rupa mcm tu...hehehe.
Apapun..yang penting keknya habis sekali serbu...dengan anak2 jiran sekali tumpang serbu..hehehe


Kek Susu (Kukus)
Sumber : nshafea

(resepi yang kita letak ni separuh dari sukatan dari resepi asal)
* 125gm butter
* 3 biji telur
* 1 1/2 cawan tepung superfine (pakai tepung naik sendiri pun boleh)
* 3/4 cawan gula halus (kalau nak tau manis sgt boleh kurangkan kpd 1/2 cawan)* 1/2 cawan susu pekat manis
* 1/4 sdt asen vanila
* 1/4 cawan air (kita ganti dgn 1/4 cawan susu cair, bagi lebih rasa susunya)

* 2 sudu kecil ovalette (tiada dlm resepi asal tapi kita tambah)
Caranya
Panaskan pegukus telebih dahulu, penutup pegukus di balut dgn kain
Butter dan gula di bancuh hingga kembang
Masukan telur satu pesatu besama asen vanila. Kemudian masukkan ovalette
Masukan tepung beselang seli dgn susu yg dibancuh besama 1/4 cawan air (1/4 cawan susu cair)Loyang dialas kertas lenser dgn butter
Tuang adunan dlm loyang dan kukus selama 30 minit

3 comments:

rahel said...

Salam Sally..Rahel dah sampai ni..ada org kat umah tak? nak minta kek tapi dah abis..so nak mintak resepi jer la..mekasih sudi share resepi kek susu ni..

Sally Rashid said...

wsalam Rahel...tuan rumah tido..hehehe

Aralina Julai said...

Salam kak..sy da try buat kek susu kukus ni..mnjadi tu memang jadi tp rse die tu yg plik..hihi ad twar..nk try laa gne akak pnye rspi ni..t.ksh kak bab kongsikn rspi..