Monday, 24 October 2011

Sedapnya Sambal Tempe

Semalam, balik dari opis singgah kat Pasar P8..tak plan pun nak beli Tempe..tapi bila nampak tempe bergantungan kat pasar tu..rasa teringin lah pulak (wpun tak tau nak masak apa). Tangan laju jer capai 2 pek tempe.

So..pagi tadi tengah berkira2 nak masak apa..tiba2 teringat kat tempe yg beli semalam tuh.. Nak masak apa yer..?? Teringat Sambal Tempe Jawa yg tak pernah aku cuba buat selama ni. aku tak tau macam mana cara org memasaknya..tapi aku agak2 jer (ingat balik mcm mana rasa yg beli kat kedai).

Mula2 aku mencipta bahan dan mencampaknya ke dalam kuali. Hasilnya...errrrrmmmmm sungguh sedap. Aku ni walaupun bukan Jawa..tapi cukup suka dengan tempe. Kalau makan Lontong...dalam kuah lodeh tu, tempelah yg aku cari. Tak sempurna Kuah Lodeh tanpa tempe.

Hasil dari kesedapan itu, maka aku pun lekalah meratah sambil2 tunggu masuk waktu Subuh. Terus diet ku hilang entah kemana... (sedap punya pasal) hehehe




1 comment:

Anastasyea said...

Saya pun suka makan tempe goreng. (",)

www.anastasyea.com