Sunday, 23 October 2011

Puding Roti Kastad Berlapis

Ahad 23 Oktober 2011..hari yang sibuk. Sibuk mengutip si kecil Adeelia yang dah mula pandai mengheret dada ke depan. Pantang lepas..terus masuk bawah meja..bawah kerusi. So..semalam asyik jaga dia jer lah. Bila dia tido...aku mula berkira2 nak masak apa...Rasa nak makan puding roti sekali lagi..tapi kali ni buat lain sikit. Ubah suai resepi puding roti... Mula2 takut gak..takut tak menjadi..sekali hasilnya....wowwwww...hehehe


Asal resepi Puding Roti Pelangi...tapi aku ubah suai ikut selera sendiri
jadilah Puding Roti Kastad Berlapis

Bahan :

* 3 keping roti
* 3 sudu makan tepung kastad
* 2 biji telur
* 1/2 cawan susu cair
* 1/2 cawan susu pekat
* 1 peket agar2 (20gm)
* 1/2 cawan gula halus
* 2 sudu makan mentega
* 4 cawan air (1200 ml)
* pewarna (saya letak merah sebab nampak cantik dan terang)

Cara :

* Masak agar2 bersama 3 cawan air dan gula halus
* Blend roti, telur, tepung kastad, susu cair, susu pekat & mentega bersama 1 cawan air
* Bahagikan agar2 yang telah larut tadi kpd 2 bahagian yg sama banyak.
* Masukkan bahan2 yg diblend tadi ke dalam satu bahagian agar. Kacau sehingga masak dan sebati.
* Dalam bekas yg lagi satu..masukkan pewarna pilihan ke dalam agar2 dan panaskan dgn api yg kecil.
* Tuangkan agar yg berkastad tadi kedalam acuan. Kemudian perlahan2 tuangkan adunan yang berwarna tadi ke bahagian atas lapisan pertama tadi.
* Potong apabila puding betul2 sejuk. Sedap dimakan sejuk2







2 comments:

Anonymous said...

nmpak menarik skali ..
kreatif .. !!
akak mnta izin share resipi ini ye ..tq
^_^

Sally Rashid said...

silakan kak..saya pun ambik resepi dari org lain jugak..hehehe