Monday, 10 October 2011

Kuih Lompang

Semalam try buat Kuih Lompang..tengok bahan2 nya semua ada kat rumah. Balik terus buat bancuhan. Bila dah siap..menjadi jugak walaupun lompang/lesung pipitnya tak berapa nak dalam.
Rasanya...lembut dan kenyal tu dah menjadi..cuma terlampau manis lah pulak. Kita ikut sebijik2 resepi dari Myresepi.com... oleh yang demikian...kita ubah sedikit resepinya lain kali supaya rasanya tak terlalu manis....




resepinya..ini dia

Bahan-bahan ( . )

(kita dan ubah suai untuk tambah rasa lemak dan kurangkan manisnya)

  • 1 1/2 cawan tepung beras
  • 1 sudu makan tepung ubi
  • 1 sudu kecil air kapur
  • 1/4 cawan gula pasir
  • 1/4 cawan gula merah
  • 1 cawan santan
  • 1 cawan air
  • daun pandan
  • kelapa parut putih + secubit garam + daun pandan simpul - kukus kejap

Cara-cara

  1. satukan gula melaka dan gula pasir dalam periuk kecil kemudian masukkan 1 cawan air bersama daun pandan. masak atas api kecil hingga gula larut. sejukkan sebentar
  2. satukan tepung beras dan tepung ubi dan tuang satu cawan air dan air kapur. gaul rata
  3. kemudian tuang air gula yang telah sejuk tadi. gaul hingga sebati
  4. tapis adunan dan tuang dalam acuan lompang yang telah di sapu ngan sedikit minyak.
  5. kukus 10 minit atau hingga masak. bila dah masak kuih akan jadi berlubang di tengahnya.
  6. hidang bersama kelapa parut yang di kukus tadi.
Kalau nak buat yang kaler2 macam ni..tak payah pakai gula melaka/gula merah. Just guna gula pasir shj.

No comments: