Wednesday, 26 October 2011

Kek Coklat Kukus

Sebut Kek Coklat...rasa nak meleleh air liur. Bukan apa..satu famili suka kek ni..terutama kalau yg lembap2 gitu. Anak sulung ku..Azri Hafiz memang hantu ngan Kek Coklat nih.. selalu duk suruh beli kalau ada org jual kat ofis.

Dalam hati memang dah lama ada niat nak buat kek sendiri..tapi sebab oven tak der, hasrat tu terpendam ajer. Belek2 kat Myresepi..terjumpa resepi dari hana6877..dah lama dah resepi tu, tahun 2008. Tengok komen2 yang penjang berjela kat resepi tuh..rasa teruja pulak nak buat. Almaklumlah..kek tu pakai kukus..kebetulan aku memang buat kuih2 selama ni memang pakai periuk kukusan jer..

So..mula congak2 bahan..apa yg ada, apa yg tak der kat rumah. Yg tak der cuma coklat van houten jer.. Pegi Carefour Alamanda, terus beli coklat...

Malam Deepavali tu...ketika anak2 semua dah tido..aku mula mengadun bahan ditemani bunyi dentam dentum mercun dan bunga api org samput raya. Dalam hati berdoa agar Kek Coklat ku sukses..

1 jam kemudian..inilah hasilnya...tadaaaaaaaaaaaaaa


Rasa macam nak nangis bila tengok Kek Coklat ku menjadi dgn cantik dan lembut..seperti yg diimpikan. Rasanya sungguh sedap sekali... masa tu my husband tak der kat rumah.. aku siap snap gambar send kat hp dia..hehehee..begitu teruja... Lepas ni kompem tak beli Kek Coklat lagi..nak makan kita buat jer..bukan susah pun..

Kek Coklat Moist Kukus

Bahan kek:
* 1 cawan tepung gandum (aku pakai Tepung Naik Sendiri)
* 1/4 cawan serbuk koko Van Houten
* 1 sudu kecik baking powder
* 1 kotak susu coklat Duth Lady (250 ml)
* 2 biji telur saiz M (aku pakai 3 biji telur sebab kat rumah hanya ada telur saiz C ajer...)
* 1 cawan gula halus (aku kurangkan kpd 3/4 cawan)
* 1/2 cawan butter
* 3 sudu besar susu pekat
* 1/4 cawan minyak masak
* esen vanilla

Bahan Topping :
* 3-5 sudu besar susu pekat (aku pakai 4 sudu jer)
* 1/4 cawan serbuk koko van houten
* 2 sudu besar butter
* 2 sudu besar susu segar (aku pakai susu tepung sebab susu segar tak der dlm peti ais...hehe)

Cara :
* Pukul telur, gula dan butter sampai kembang (aku pakai blender jer sebab mixer tak der). Kemudian titiskan esen vanilla.
* Ayak tepung, serbuk koko dan baking powder.
* Masukkan tepung sedikit demi sedikit ke dalam adunan telur yg dipukul tadi. Kacau kaup balik sahaja.
* Masukkan susu coklat kotak, susu pekat & minyak masak..gaul sebati
* Masukkan ke dalam loyang yg telah di sapu minyak/marjerin.
* Kukus selama 45 minit. (Tutup penutup kukusan dgn kain agar wap tak menitik ke atas kek)

Cara buat toping :
* Masak semua bahan secara double boiler. Curah ke atas kek yg telah sejuk. Hias dan simpan dalam peti ais beberapa jam sebelum potong.

2 comments:

Idah said...

Nak tanya sikit.. 1 cawan agak2 brapa sukatan nya? Brape gram gitu?

Sally Rashid said...

idah...
Tepung
1/4 cup = 30gm
1/2 cup = 60gm
1 cup = 125gm

harap2 jawapan saya membantu anda..
terima kasih jenguk blog yg tak seberapa ini